Magento Conversie Strategie

Ok je bent helemaal Magento 2.adobe en je hebt een goede tech partner. Je bent op de hoogte van alles wat je nodig hebt om voldoende traffic te genereren. Je heb een product wat een need van je bezoeker vult. In mijn jaren werken met Magento shops, Programmeren van M2 stores, runnen van mijn eigen winkels, werken met marketeers en de 1000000 bekeken HotJar screencasts, hier vanuit mijn perspectief en ervaringen van anderen de shop/Magento essentials om je conversie te vergroten.

Checkout optimalisatie

Er is niets zo belangrijk in je M2 store als je checkout. Let’s face it, de standaard checkout zoals M2 die gebruikt is een no-go. Je zult een goede checkout module moeten aanschaffen. Hou hier niet de hand op de knip, koop een goede Pro versie van een checkout die bij jouw store past met het support & updates abonnement voor het hele jaar. Wij adviseren voor Magento 2 MagePlaza One Step Checkout, de Pro versie met alle speciale features. Neem een goede UX-er in dienst of gebruik een marketing of ontwikkel partij met een goede UX-er in dienst die je kan adviseren en helpen met het proces. Gebruik geen onnodige invulvelden en gebruik zoveel mogelijk KnockOutJS functies die al aanwezig zijn in M2.

HotJar

Ik noemde het al even, maar HotJar (of een vergelijkbaar programma mag natuurlijk ook) maakt screen recordings. Je kunt zo precies zien of er bottlenecks in je shop zitten, de flow niet goed begrepen wordt of bezoekers op de verkeerde knopjes drukken. Het is niet alleen leuk en leerzaam maar als je een niet te hoog bezoeker aantal hebt, ook een hele goede marker om te kijken hoe waardevol je traffic is die binnenkomt. We hebben zo wel eens een FaceBook strategie van een marketeer volledig naar de prullenbak verwezen. Met meerdere marketing kanalen traffic increase en een increase in conversie gaat alles goed toch? Wrong. Goede bedoelingen zeker, maar HotJar wees toch echt uit dat alle FB bezoekers vrolijk met pijltjes naar de aanbieding hoek gingen en vervolgens verdwenen van de site. Alle increases kwamen uit de SEO hoek en de social media strategie kon toch nog eens goed geoptimaliseerd worden. Je sources aan je conversie increase koppelen is ook een onderdeel van je conversie strategie wat mij betreft. Het raakvlak tussen echte conversie en traffic. Ok de ex-werknemer van 1 van onze jongens, een wapen winkel in de USA met 10 miljoen omzet per dag, hierbij lopen de zaken iets minder zwart-wit, maar you get my drift. Meten is niet per se weten als niet alles goed in beeld is van start naar sale.

Shop flow

Yep, hier heb je weer die UX-er nodig, ga niet zelf zitten stunten of proberen het wiel opnieuw uit te vinden. De standaard flow van Magento 2 is oke maar je kunt vooral met de mini-cart winst halen. Altijd de Ajax settings aan en zorg voor directe visuele feedback van een item die in je cart gegooid wordt. En is jouw shop een shop waarbij meestal 1 product gekocht wordt? Zorg dan dat er meteen een checkout knop zichtbaar wordt of zet de setting aan dat na selectie direct iemand naar de checkout gaat. 1-klik dus en ze zijn aan het uitchecken in je super geoptimaliseerde checkout.

Mobile shopping

Ok hier in Azië is het al razend populair, niet alleen op web stores maar ook in de geweldige app we-chat: Mobile sales. Deze blog is te kort om uit te leggen wat er allemaal met we-chat kan en daar zijn jullie in Europa ook nog niet aan toe maar stores daarentegen en het shoppen op mobile is on the rise in de EU zone. Een goede mobile flow/thema, mobile only conversie functies en mobile only advertising. Wacht niet, gewoon gelijk mee beginnen, je zult er geen spijt van krijgen. Wij zitten vast aan NDA’s anders zou ik een leuk pak cijfers erbij gooien om het je te laten zien, maar voor nu zul je het met mijn woord moeten doen. Kom je ooit gezellig naar deze zonnige kant Azië van de wereld? Gooi dan je Agoda open op je mobieltje en pak een 4-sterren hotel voor een prikkie, alleen voor op je de mobiel, want daar zitten de Booking.com concurrenten ;). Je snapt hem.

AVG kennis

De AVG kennen en wat er wel of niet mag kan ook een bedreiging zijn voor je Conversie. Moeten klanten nou een account maken op je site of niet? Joinen ze nu automatisch je nieuwsbrief of niet? Er zijn veel verschillen en je moet je er even op inlezen. Je moet je nieuwsbrief een opt-in maken toch? True, maar als je je nieuwsbrief content handig opstelt en je houd aan de regels en niet voor andere zaken je klanten benaderd, hoef je niet eens te een box te hebben op je site. Hup weer een check-box minder op je shop. Wil je echt zeker zijn zorg dat je een goede developer hebt of neem een legal team in de arm.

Shop snelheid

Je Magento 2 installatie is traag? Sorry, jij, je developer of je hosting partij doet echt iets verkeerd. M1 stores hadden soms een heel vervelende bijwerking, trage stores bij hoge traffic of een ‘traag’ thema. Sure, je kunt met een echt slecht thema je store nog verpesten maar M2 is niet traag meer. Sterker nog M2 is vergeleken met concurrenten 1 van de snelste jongens geworden. Magento 2 is nog steeds groot maar de load is nu vele malen beter verdeeld en te regelen. Hier zijn wat tips die je kunt gebruiken als je niet goed weet wat je moet doen.

  1. Je hosting: Neem een goede partij zoals AmazonAWS en gebruik de laatste technologie waarbij PHP7.x en ubuntu server je keuzen zijn. Gebruik ook voor een kleine winkel een Virtual Dedicated Server of meerdere dedicated servers bij een high traffic shop. Life is just better that way, niet mopperen over de kosten.
  2. Caching: Stel de caching van je systeem goed in en gebruik bij een store over meerdere servers Redis en Varnish caching (alleen NGINX) en splits je database en files op aparte servers, M2 is daarvoor uitgerust dus maak er gebruik van. Wil je echt stunten met de snelheid probeer dan eens een NGINX setup, dan kun je SSL aanzetten ook al heb je Varnish draaien.
  3. GPagespeed nope! Ok Google Pagespeed je kunt er van alles op zien die allemaal super belangrijk is om op orde te hebben toch? Not. Het zijn leuke gimmicks en als je wat basis informatie wilt over je site kun je die raadplegen, maar Magento 2 speed heeft vrij weinig met je afgebeelde snelheid te maken. Magento 2 krijg je nu eenmaal niet goed ge-minified en je personeel gooit nou eenmaal niet-geoptimaliseerde images op je shop. Je snelheid meten? Gebruik de waterfall tools en in je source kijk wat lang duurt om te laden. Onder de 3 tellen moet je toch wel echt kunnen shoppen, ook als je store homepage 20mb is. 6 seconden voor het volledig laden (onder 2 seconden zichtbare items) van een 20mb store homepage is prima mogelijk in Magento 2.
  4. GZip settings. Een klein insider truukje! Wist jij of je hoster al dat je GZip settings kunt manipuleren? Vooral de soort files (welke wel/niet) en de GZip strenght hebben een positieve invloed. Kleine moeite, even een beetje fiddlen en je shop is ineens 25% kleiner. Chill!
  5. Javascript. Veel vertraging komt vaak uit custom javascript toepassingen. Helemaal mixes van JQuery en KnockoutJS in de checkout. Sorry voor de JQuery fanaten maar KnockoutJs is wat je moet volgen in de checkout, even bijscholen dus!
  6. Oude modules weg. Ja helemaal weg, delete, format, destroy. Uitzetten van modules heeft geen zin tenzij je ze uit de compile van Magento haalt. Je kunt het eerst even testen om zeker te weten dat er niet ergens toch nog een functie in zit verstopt die gebruikt wordt door ze uit te zetten. Daarna weg er mee. Gebruik netjes de Magento 2 functions in SSH om compile problemen te voorkomen in je production shop.
  7. Stay up to date! Magento’s kracht is het gebruik van de laatste technologieën op server er code gebied. Iedere versie zitten er weer nieuwe snelheidsfeatures in. Blijf goed up to date wat ook geldt voor je gebruikte modules.

Less is more

Clean en simple. Zo werdt Google’s zoekmachine tussen de tientallen zoekmachines opgepikt. Ik weet als verkoper en zeker marketeer dat je de klant vol wil proppen met je niet te missen advertenties en producten. Maar je kunt beter je product page relevant en goed opstellen dan je homepage vol zetten met banners. Je hebt online nou eenmaal weinig window shoppers. Je gaat al met een doel naar een store, probeer ze dan ook met een volle wagen de kassa te laten passeren. Er zit een veel hoger rendement in aanbiedingen die volume, up- of crosssellen dan in je allernieuwste flitsende actie banners met je dure fotografie. De product page is waar je je klanten vangt. Hou de rest lekker zo leeg als het kan. Daar heb je hem weer, gebruik een UX-er om die pagina te bekijken en re-organiseren indien mogelijk.

Abandoned carts functionality

Als een betaling niet gelukt is of iemand twijfelt nog? Zorg dat er een reminder email gestuurd wordt na x tijd. Hee en niet geheel on-toevallig zit dat ook in de nieuwe Pro versie van MagePlaza One Step Checkout. Heb je wat meer resources? Laat iemand van je sales team een gepersonaliseerde email sturen.

Returning visitors

Ok misschien niet helemaal hoort dit bij conversie, maar een 2e bezoek met nog meer sales zou je ook onder je eerste succesvolle sales kunnen schuiven. Dit gedeelte noem ik zelf altijd de retentie graad, omdat ik uit de sport hoek kom oorspronkelijk waar je ten eerste iemand lid maakt en vervolgens zo lang mogelijk probeert te houden, wat je retentie graad is. Zorg dat je store steeds vernieuwd of op een leuke manier evolueert zodat het leuk is om nog eens een kijkje te gaan nemen. Zoek een leuke invalshoek die voor jouw shop relevant is en stop die informatie op de prime locations in je nieuwsbrief, niet je acties. Doe het wel allemaal lekker weg van je store zodat die mooi minimal blijft, maar maak het leuk. Online shoppers overhalen door ze een een goed ‘gevoel’ te geven is nog altijd het sterkste verkoop argument. Haal je hoofd uit de acties en stop hem in goed getargette (pretty sure dat dit geen goed Nederlands is 🙂 ) content generatie. Ok sommige items zijn nou eenmaal niet sexy, maar er is vast en zeker een gemeenschappelijke deler tussen je klanten.